TEKNIK CADANGAN MENAGAJAR ISI PASU CECAIR
Selepas pembelajaran, murid dapat membeza sama ada bekas A,B,C dalam keadaaan kosong, penuh dan separuh penuh. Akhirnya murid dapat menyatakan bekas yang mana dapat mengisi lebih banyak isipadu cecair.
Bahan / Alatan
1. 3 jenis bekas yang berlainan saiz
2. air
3. cawan kecil
1. Guru mempamerkan 3 jenis bekas yang berlainan saiz.
2. Guru menuangkan air ke dalam 2 bekas dan minta murid memerhatikan keadaan 3 bekas itu.
3. Guru meminta salah seorang murid menyatakan keadaan bekas sama ada dalam kosng, penuh atau separuh penuh.
4. Murid-murid buat perbincangan dan menteka bekas manakah mempunyai lebih isipadu.
5. Guru menuangkan air ke dalam ketiga-tiga bekas.
6. Guru minta murid teka air dalm bekas A, B dan C dapat dituangkan ke dalam berapa cawan kecil.
7. Murid -muird memulakan aktiviti.
8. Murid-murid diminta mengisi jadual di bawah.
Bekas A __________gelas cawan kecil
Bekas B __________gelas cawan kecil
Bekas C __________gelas cawan kecil
9. Guru meminta seorang murid membuat kesimpulan.
0 comments:
Post a Comment