Sunday, August 25, 2013

Isi Padu Cecair


TEKNIK CADANGAN MENAGAJAR ISI PASU CECAIR



 


Hasil pembelajaran : 
Selepas pembelajaran, murid dapat membeza sama ada bekas A,B,C dalam keadaaan kosong, penuh dan separuh penuh. Akhirnya murid dapat menyatakan bekas yang mana dapat mengisi lebih banyak isipadu cecair. 

Bahan / Alatan 
1. 3 jenis bekas yang berlainan saiz 
2. air 
3. cawan kecil 

Langkah-langkah pengajaran: 
1. Guru mempamerkan 3 jenis bekas yang berlainan saiz. 
2. Guru menuangkan air ke dalam 2 bekas dan minta murid memerhatikan keadaan 3 bekas itu. 
3. Guru meminta salah seorang murid menyatakan keadaan bekas sama ada dalam kosng, penuh atau separuh penuh. 
4. Murid-murid buat perbincangan dan menteka bekas manakah mempunyai lebih isipadu. 
5. Guru menuangkan air ke dalam ketiga-tiga bekas. 
6. Guru minta murid teka air dalm bekas A, B dan C dapat dituangkan ke dalam berapa cawan kecil. 
7. Murid -muird memulakan aktiviti. 
8. Murid-murid diminta mengisi jadual di bawah. 

Bekas A __________gelas cawan kecil 

Bekas B __________gelas cawan kecil 

Bekas C __________gelas cawan kecil 

9. Guru meminta seorang murid membuat kesimpulan.

0 comments:

Post a Comment